Saturday, October 23, 2010

ANDAI A-L-QURAN BOLEH BERKATA

Andai Al-Qur'an bisa berbicara..pasti ia akan berkata..

"waktu kau masih anak2 kecil,
kau bagai teman sejatiku,
dengan wudhu' kau meyentuhku,
dalam keadaan suci kau memegang aku,
kau baca aku dgn lirih sekali..

sekarang kau telah dewasa..
minatmu padaku tidak lagi setebal dahulu..
apakah aku ini bacaan usang??
kuno sangatkah aku??
yang hanya sejarah??

kau anggap aku umpama nota lama..
kau simpan aku dengan rapi..
kau biarkn aku sendiri..
tahukah kau aku begitu sunyi tanpa suaramu??
Tapi, sesunyi-sunyi aku, tentu hati kau lagi sunyi kan?!
cuma kau yg tidak menyedari..

sedih aku, pilu hatiku..
kau xlagi sudi membaca ayat2 cinta didalamku...
lama kau tinggalkan aku..
lihatlah badanku, berlapis debu bertapak..
habis dmakan anai2..
aku mohon sangat2 padamu, peganglah aku kembali..
bacalah aku stiap hari..

kerana akulah PENERANG KUBURmu..
ketika gelap menyelubungi dirimu.."

oleh Nur Mukhlisotin

No comments:

Post a Comment