Thursday, July 1, 2010

Remaja Masjid, Potensi yang Perlu Dioptimakan

Untuk memakmurkan masjid, ada potensi yang tak boleh diabaikan, yakni remaja masjid. ''Kewujudan remaja masjid sangat penting untuk memakmurkan masjid dan membentengi para remaja Muslim, khususnya yang tinggal di sekitar masjid,'' Siapakah yang dinamakan remaja masjid? Penjelasan ''Remaja masjid adalah sekumpulan remaja yang memakmurkan mesjid dan memberikan sumbangan secara langsung maupun tidak langsung bagi kelangsungandan kesinambungan dakwah di masjid dan sekitarnya,'' tuturnya.

Sewajarnya kewujudan remaja masjid sangat penting. Ada beberapa alasan yang dikemukakannya. Masa remaja adalah fasa atau peringkat pembentukan yang efektif dan efisien. Remaja masjid dapat memacu soliditas masyarakat untuk menegakkan amar ma'ruf nahi mungkar. Remaja masjid merupakan 'entry point' yang tepat untuk perkembangan dakwah.

''Remaja masjid merupakan tabung pembinaan generasi muda yang berpengaruh positif terhadap akselerasi kebangkitan Islam,'' Masjid mempunyai banyak fungsi bagi remaja. Fungsi-fungsi tersebut antara lain fungsi keagamaan, pendidikan dan pembinaan, aktualisasi, informasi, dan sosialisasi.
Bertitiktolak dari pengalaman selama ini, kegiatan-kegiatan remaja masjid didapati sebaiknya meliputi pendidikan keislaman (kajian, baca tulis Alquran, dan tausiyah), dan pengembangan kreativiti (minat, bakat dan hobi). Diakui juga menyelia remaja masjid tidak selamanya mudah. Apalagi mereka merupakan individu-individu yang baru berkembang. Untuk itu beberapa tips untuk mengatasi masalah remaja masjid adalah diberikan di sini.

1. Fahami keperluan dan keadaan remaja.
2. Buat program kegiatan yang regular.
3. Meningkatkan kualiti dan pengetahuan anggota.
4. Pemberian amanah.
5. Pendekatan interpersonal. ''Kalau semua itu dilakukan dengan baik, insya Allah berbagai persoalan yang terjadi pada remaja masjid dapat diatasi dengan sebaik mungkin,''

No comments:

Post a Comment